Praktisk info

Medlemskap
Alla är välkomna som medlemmar i Föreningen Själ och Hjärta. Vi gör allt för att kunna fortsätta bedriva föreningens verksamhet, och tack vare alla medlemmar som stöttat oss genom åren, ser vi framtiden an med tillförsikt. Vi vill gärna fortsätta 50 år till!

Bli medlem eller ta med dig en vän, så blir vi fler som medverkar till en positiv utveckling för föreningen. Sprid information om att vi finns!

Vet du nÃ¥gon som vill ha vÃ¥rt program, hör av dig till oss.

Medlemsavgiften är 200:-/Ã¥r och betalas via Bg 5700-2206, eller med swish 123 130 07 30. Det gÃ¥r ocksÃ¥ bra att betala direkt vid nÃ¥got arrangemang.

Vid inbetalning ange alltid:
– Namn
– Adress
– e-post
– Telefonnummer
och vad inbetalningen avser, sÃ¥ slipper vÃ¥r kassör detektivarbetet med att lista ut vem som gjort inbetalningen! DÃ¥ de flesta inbetalningssystem har begränsat utrymme för text, kan du göra ett förtydligande till vÃ¥r kassör:

Jan-Erik Pihl.

E-post: janne.pihl@hotmail.com

Medlemsavgiften ger rabatt även i följande föreningar:
Spiran, Linköping.
Livsfilosoferna, Tranås.
Duvan, Motala.

Aktiviteter och parkering

Alla är varmt välkomna till våra många aktiviteter!
Aktiviteterna äger rum i vår lokal på Bromsgatan 3, Örebro.

Entré: Medlemmar 120:- övriga 160:- , om inte annat anges i programmet. För aktuella programpunkter, se vÃ¥rt Kalendarium!

Anmälan till kurser och privatsittningar
Anmälan görs till den person som står utsatt vid respektive programpunkt eller till någon av föreningens kontaktpersoner. Ring gärna så snart du hittat något som du tycker verkar intressant eftersom det oftast är ett begränsat antal privatsittningar. Men även om du är sent ute, så ring för säkerhets skull. Vi kan ha fått in ett återbud.

​

I samband med din anmälan betalar du ibland in en anmälningsavgift och det är först när den avgiften är registrerad som din anmälan registreras. För att fÃ¥ tillbaka erlagd avgift mÃ¥ste läkarintyg pÃ¥ sjukdom uppvisas, vi mÃ¥ste ju betala den vi anlitar även för tomma platser. Ställs det in pÃ¥ vÃ¥rt initiativ Ã¥terbetalas givetvis hela beloppet. Ett alternativ vid förhinder, som ej ger pengarna tillbaka, är att överlÃ¥ta platsen till en vän.

Inställda programpunkter
Vi kan tyvärr bli tvingade att ställa in på grund av sjukdom eller andra oförutsedda händelser. Tyvärr hinner vi inte alltid få ut sådan information i tid, så titta gärna på hemsidan eller på Facebook innan ni åker till evenemangen. Ni som reser långt – ring gärna och prata med någon i arbetsgruppen innan ni åker för att vara helt säker.

Tolkning
Alla mediala demonstrationer och föredrag med utländska medverkande tolkas alltid vid behov. Vill du ha tolk vid privatsittningar mÃ¥ste du meddela det vid bokningen. Kostnad för detta är 50:-.

Inspelning vid privatsittning
Om ni vill ha er privatsittning inspelad  sÃ¥ gÃ¥r det att spela in via mobilen.

Annonser
Har du någon verksamhet du vill marknadsföra? Var med och annonsera i vårt programblad.
Kontakta nÃ¥gon i styrelsen för mer information och prisuppgift!

Månadens konstnär
Vill du ställa ut dina alster i vår lokal? Kanske målar, fotograferar eller skapar du något som du vill visa våra besökare?
Hör av dig i sÃ¥ fall till styrelsen.

Praktisk info: Text

Om meditationer och seanser

Meditation
Meditation är en teknik som innebär fokusering och koncentration kombinerad med avspänning. Stilla begrundan, att lyssna inåt, försjunkenhet. Det finns olika former av meditation men meningen är att man ska få stopp på sina tankar, att stilla sitt sinne. Det är svårt att ge en allmängiltig definition på vad meditation är. Det kan sägas vara en metod som kan leda till ett förändrat medvetandetillstånd, t.ex. en upplevelse av djup inre ro.

Det vanligaste är att man sitter stilla och avspänt med slutna eller halvöppna ögon och fokuserar sin uppmärksamhet och sitt medvetande pÃ¥ nÃ¥gon inre föreställning, eller bara är i nuet. Meditationen är en universell företeelse. De fenomen som Ã¥tföljer meditationen är desamma över hela världen, men formuleringarna pÃ¥ olika religioners och kulturers symbolsprÃ¥k skiljer sig. Meditation presenteras i väst ofta som en metod för avspänning.

För kommande meditationer, se vÃ¥rt Kalendarium.

Seanser
En seans leds av ett medium och hålls med en grupp människor som i stillhet har samlats för att söka kontakt med bortgångna personer genom spiritualistiska budskap. Man talar ofta om dem som gått över till andra sidan, men som fortfarande är med oss. Seansen genomförs i en lugn och harmonisk atmosfär med minsta möjliga störningar.

För att seansen ska bli så lyckad som möjligt är det viktigt att mediet får arbeta i en lugn och rofylld miljö. Det skapar vi genom att stilla oss, sitta lugnt och skönt. Vid storseanser önskar alla få ett budskap från andra sidan, vilket inte är möjligt. De budskap av allmän karaktär som innehåller information som berör någon i hjärtat är riktat även till denne. En del budskap kan få oss att skratta och det ökar det ökar möjligheten till att vi får en värdefull och innehållsrik seans, eftersom skratt och glädje höjer energiflödet. Undvik egna tankar på budskap eftersom de kan hindra energierna för dem som vill komma igenom. Detta gäller också negativa och kritiska tankar, för dessa kan påverka mediet.

Alla medier har olika arbetssätt under sina seanser, så ta inget för givet utan lyssna uppmärksamt på vad mediet har att säga under seansens genomförande.

När mediet arbetar blir dennes syn och hörsel oftast annorlunda, då uppmärksamheten riktas inåt för att ta emot budskapen. Det är därför bra om du svarar klart och tydligt när du blir tillfrågad av mediet (undvik därför endast huvudrörelser). Om man inte genast förstår vad mediet menar, det kan gälla en person, en plats eller ett föremål som man inte direkt känner igen eller kan påminna sig om, så avvisa det inte, då det kan försvaga mediets energier och blockera den öppna kanalen. Be istället att få fundera en stund eller om fler detaljer för att förstå budskapet. Mediet kan då få fler ledtrådar. Det är vanligt att man lång tid senare förstår vad mediet menade.

När vi får budskap tar vi dem till oss och tackar. För att mediet ska kunna fortsätta seansen, väntar man med att diskutera till seansen är slut. När mediet inte får fler kontakter meddelas detta och seansen är avslutad

För kommande seanser, se vÃ¥rt Kalendarium!

Praktisk info: Text